17 Haziran 2020 Çarşamba

Alfie Kohn- Koşulsuz Ebeveynlik - ÜZE Çocuklar ile etkileşim


         Çocuk gelişimi üzerine kaç kitap okuduğumu hatırlamıyorum. İlk hamileliğimden itibaren  bu konuda  birçok kitap edinip kitaplığıma ekledim. Bu kitapların bazıları aynı fikri, bazıları da tam tersi fikri savunuyorlardı. İçlerinde doğru yada yanlış diye bir şey yoktu. Size doğru gelen ve uygulamak istediğiniz size doğru gelmeyen ve uygulamak istemediğiniz diye bir şey vardı. Ben içgüdülerime göre bana doğru gelenleri seçip onları uygulamaya çalıştım.
Bazen de uyguladığım yöntem bana doğru gelmese bile çaresizlikten başvurduğumu kabul etmeliyim.
Ödül ve ceza yöntemi içlerinde bana en kolay geleniydi.  Kitapların ve psikologların çoğunun önerdiği yöntemde buydu. Hem de işe yarıyordu.

En azından uzun bir süre işe yaramıştı.

Ödül ve ceza yöntemini uygulamaktan -özellikle ceza kısmından- çok hoşlanmıyordum. Ama dediğim gibi etkili ve kolay bir yöntemdi. Üzülerek söylemeliyim ki ilk çocuğumda bu yöntemi ilk yıllarda uyguladım.


Ama sonrasında bu ceza kısmı beni ondan daha çok üzdüğü ve çaresiz hissettirdiği için vazgeçtim. Sonra yeni bir moda başladı ‘’mola’’ yöntemi. Neyse ki bu yöntemi hiç benimseyemedim.  Bir disiplin yöntemi olarak  bana hep çok korkutucu geldi.
Sonrasında sürekli  çocuk gelişimi kitaplarını  okuyup ancak hiç birini tam olarak uygulamadığım ara sıra içlerinden fikirler almaya çalışarak geçirdiğim bir dönem oldu.



Tabi ki  Alfie KOHN'un kitapları ile tanışana kadar. Birkaç sene önce, yurtdışında yaşayan bir arkadaşımın bana mesaj ile gönderdiği bu kitaptan bir sayfa yazısı ile başladı yazarla tanışıklığım.

‘’Bizi ne kadar güzel anlatıyor’’ demişti arkadaşım gönderdiği yazının başında. Gerçekten öyleydi. Yazar beni tanıyıp çocukluğumu biliyor gibi hissetmiştim. Beni tanımıyordu belki ama benim dönemimin çocuklarını tanıdığı kesindi. Neler hissettiğimizi, nelere maruz kalmış olabileceğimizi , bunların ne kadarını çocuklarımıza yansıtabileceğimizi tahmin ediyordu. Tabi hemen kitaplarını edindim.


Okudukça şuna emin oldum; yıllardır eksikliğini çektiğim tavsiyeleri ve nedenini ve nasıl çözümleyeceğimi bilmediğim sorunlarımın cevabını nihayet bulmuştum.
Okumaktan keyif aldığım okudukça geliştiğime inandığım yazarın kitaplarından birini paylaşmak istedim.
Koşulsuz Ebeveynlik kitabın ismi. Ödül ve Cezaları terk edip, Sevgi ve akılcılığa yönelmek.


‘’Çoğu ebeveyn kitabı, ‘’Çocuklara nasıl laf dinletiriz?’’ sorusuyla başlar ve onları itaat ettirmenin yollarını tartışır. Alfie Kohn ise tam anlamıyla ezber bozan bu kitapta ‘’Çocuklar neye gereksinim duyar ve bu gereksinimleri nasıl karşılarız?’’ sorusunu soruyor ve sağlıklı bir psikolojik gelişim yolunda çocuklarla birlikte çalışmayı hedefleyen yöntemleri açıklıyor.’’
‘’Her çocuğun temel gereksinimi, koşulsuz olarak sevilmek, yetersiz kalsa veya başarısızlığa uğrasa bile olduğu gibi kabul edileceğini bilmektir. Ama alışılmış ebeveynlik yaklaşımlarının. Yani cezaların (şaplak, yergi, ‘’mola’’ vs.), ödüllerin (övgü, olumlu pekiştirme vs.) ve diğer kontrol yöntemlerinin çocuğa verdiği mesaj, ancak bizi memnun etmesi veya etkilemesi koşuluyla sevgi göreceğidir. Aslında çoğu ebeveyn bu mesajı gönderme niyetinde değildir, ama çocuğun zihninde oluşan izlenim tamı tamına bu olur. Kohn ise söz konusu izlenimi yaratmanın yıkıcı etkilerini, ince ince çözümlediği büyük bir araştırma birikimiyle önümüze koyar’’
Kitabın arka kapağından yaptığım alıntıya göz atmanızı tavsiye ederim. Bu düşünce ve görüşlerin size uygun olduğunu düşünüyorsanız, şimdiye kadar nerelerde hata yaptım diye düşünüyorsanız kitabı mutlaka okumanızı tavsiye ederim.
 Sadece çocuğunuz için okumayın, okurken içerisinde kendi çocukluğunuzu da bulabilirsiniz.

Koşulsuz sevgi ile kalın….




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz onaylandıktan sonra görülecektir.