18 Mayıs 2015 Pazartesi

Üze Çocukların İlgi Alanlarının Keşfedilmesi -3-

Bu yazıdan önce yayınladığım iki makalede (1. ve 2.)  bahsettiğim gibi, üstün zekalı ve üstün potansiyelli çocukların yeteneklerini ortaya çıkarmak  her zaman çok kolay olmayabiliyor. Bazen deneme yanılma yoluna gidilebilir. Bir çok şeyi deneyerek çocuğun hangisine yeteneği olduğu en önemlisi de hangisini yapmaktan zevk aldığını anlamaya çalışabilirsiniz. Bu da bir yöntemdir. 

Biz de zaman zaman bu yöntemi uygulamak istedik. Ama bizde genelde kızım istediklerini bilen yapmak istemediği şeylere karşı tamamen kapalı olan bir tutum izlediği için bu yöntemde zorlandık. 
Denemek yerine yapanları gözlemlemeyi ve kendisine uygun olup olmadığına karar vermeyi tercih etti. Bazen ısrar ettim sadece gözlemlemenin yeterli olamayacağı durumlar olduğunu denemesi ve kendisine uygun olup olmadığına o şekilde karar vermesini istedim. Ancak benim ısrarımla denese bile hemen hemen her zaman istemediği şeklinde  ön yargı oluşturduğu  için olumsuz yanıt verdi. 

Bazen haklı olduğunu düşündüm... Neyi isteyip neyi istemediğine ben onun yerine karar vermemeliydim. Anne baba olarak çocuğumuz için doğru olanı bildiğimize inandığımız zamanlar vardır. Doğru bildiklerimizi öğretmeyi, çocuğun hayatını kısıtlamadan yada onun yerine seçmeden uygulamayı her zaman başarabiliyor muyuz?
Deniyoruz tabi. Müzik aleti seçiminde olduğu gibi...






Üstün zekalı ve üstün potansiyelli çocukların yeteneklerinin açığa çıkarılması konusu olduğunda mutlaka bir müzik aleti işin içine giriyor. Zaman zaman televizyonlarda ve gazetelerde okuduğumuz ''5 yaşında dahi çocuk piyano çalıyor '' haberleri ile karşılaşıyoruz. Tabi her Üze çocuğun bir enstrüman çalması gerekmiyor. Ama ya yeteneği varsa kısmı akla geliyor. Yine ilk akla gelen müzik aleti piyano oluyor. Araştırmalar, özel dersler, çalışmalar devreye giriyor.

Bizde kızımız 5,5 yaşındayken piyano derslerine başladık. Kesinlikle bir müzik dâhisi değildi onu  anlamıştık. Yani ilk 1 ayda  hemen Mozart çalmaya başlayamamıştık :-) Ama piyano çalmayı seviyordu derslere keyifle gidiyordu. Yaklaşık 1 sene kadar bu derslere devam ettik.

Derken ilk okula başladı, okulda da müzik dersi için müzik aleti seçmesi gerekiyordu.4yıl boyunca müzik derslerine bu enstrüman  ile devam edeceklerdi. Öğretmenler okul açıldığında bu bilgiyi vermişlerdi okul açıldıktan en geç 2 hafta içerisinde de hangi çocuğun hangi enstrümanı çalacağı belirlenecekti. Biz bu konuda düşünmedik bile zaten piyano çalıyordu piyanoya devam edecekti.
Okulun ikinci haftasıydı kızım okuldan öğretmeninin cep telefonundan beni aradı. Oldukça heyecanlıydı hatta konuşurken heyecandan kelimeleri yutuyordu.
''Anne ben enstrümanımı buldum '' diye bağırıyordu. İlk önce anlam veremedim söylemek istediğine. Sonra müzik dersinde yapacakları enstrüman seçimi aklıma geldi ''evet kızım seçtin mi müzik aletini bir sorun oldu mu piyanoda dedim''. Piyano talebi çok yoğun olduğu için bazen sınıflar çok kalabalık oluyor ve öğretmenler çocukları deneyerek bu sayıyı azaltıyorlardı. Ama nasılsa sorun olmaz 1 senedir piyano çalıyordu.

''Hayır anne benim enstrümanım keman, ben keman çalmak istediğimi anladım. Harika bir sesi var. Kemana bayıldım.'' dedi.  İlk şaşkınlıktan sonra kızım napıyorsun sen piyanoyu 1 senedir çok ilerlettin keman nerden çıktı. 2 gün sonra vazgeçilecek bir şey değil bu seçtikten sonra ilkokul boyunca bu aleti çalacaksın desemde, bizimki kararını vermişti. ''Ben keman çalacağım'' dedi ve telefonu öğretmenine verdi. Kısa bir konuşmada onunla yaptık. Akşama konuşuruz belki aklı başına gelir diyip telefonu kapattım.






Aradan 5 sene geçti kızım kemanına hala tutkuyla bağlı....
Biz onun için iyi olacağını düşündüğümüz şeyi ona direttik ama o yapmak istediğini biliyordu. Kesinlikle taviz vermedi. Keman piyanoya göre çalınması çok zor bir alet olmasına  hatta yaylı çalgılar içinde en zoru olmasına rağmen, hiç bıkmadı. Bıkmıyor...
O gün piyano bizim için bitmişti.( Fenada olmadı sanırım, en azından eve piyano almak zorunda kalmadık :-))
Bazen yolunu bulmasına izin vermemiz gerektiğini, bizim yapmak isteyipte yapamadıklarımızı ona yaptırtmaya çalışmamamız gerektiğini bu şekilde bize öğretmekten hiç yorulmadı.  Ama biz de değişik öneriler bulup ona sunmaktan hala vazgeçmiyoruz :-)
Bu şekilde yol alındığını iki tarafta anlıyor sanırım...


4 yorum:

  1. keman çalabilmek isterdim sanırım.. dinlemek gerçekten iyi geliyor..kızın okulu çok iyiymiş yalnız..genelde okullarda klasik flüt var ya :) bir gün resitalini dinlemeye geliriz umarım keman virtiyözümüzün ( doğru söylemişimdir umarım :)) )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim gönlüm hep piyanodan yanaydı, bizim ki kemanı seçti. Çok güzel gerçekten ama en zor enstrümanlardan biriymiş. Resital kısmına ise geçebilecek mi yoksa bu teog ile bunalıp kemanı aşağı mı atacak bilemiyorum :-)))

      Sil
  2. Teog sonrası devam eder belki, unutulur mu ki..

    YanıtlaSil
  3. Unutmuyor da azıcık paslanıyor :-)) ama tepesinde eli maşalı bir anne var:-)) hadi kızım hadi keman çalış diye kafasının etini yiyen...

    YanıtlaSil

Yorumunuz onaylandıktan sonra görülecektir.