15 Şubat 2017 Çarşamba

Çocuklarda Dikkat Eksikliği



       ÜZE olsun olmasın günümüz çocuklarında en sık karşılaştığımız sorun dikkat eksikliği.  O kadar çok uyaran o kadar çok görsel dikkati dağıtıcı materyal var ki çevrelerinde dikkatleri dağılmasında ne olsun.  Akıllı telefonlar hayatımıza girdiğinden beri biz yetişkinler bile eskisi gibi değiliz. Hayata gözlerini açtığında telefon, I pad ve televizyonla tanışan bebeler ne yapsın.  Bir de üstüne üstlük binbir çeşit renkli rünklü oyuncak. 

Dikkat Eksikliği

     Şimdiler de kiminle konuşsam herkes çocuğunun dikkatsizliğinden  ve yerinde duramamasından şikayet ediyor. Dikkat dağıtıcı materyalin çok olduğu ortamlarda genel sonuç olarak çocuklar bir ona bir buna koşturuyorlar. Nasıl ki oyuncakçı dükkanına girdiğimizde bizler bile hangisine bakacağımızı şaşırıp hangisini alsak diye bir o oyuncağa bir bu oyuncağa bakarız. İşte şimdiki çocuklar zaten o oyuncakçı dükkanında yaşıyorlar. Her yerde ilgilerini çekecek dikkatlerini dağıtacak bir şeyler var. Hangisini almaları gerektiğine bir türlü karar veremeyip hepsini birden almak istiyorlar.

  Bu ortamda dikkatleri toplamak/toplatmak tabiki oldukça zor oluyor.  Ben çocuklarımda denediğim bir kaç yöntemden bahsetmek istiyorum. Tabi bunları kendi kendime keşfetmedim. Bir çoğunu uzmanlardan öğrendim bir kısmını kitaplardan ve bazılarını da inetrnetten daha fazla ne yapabilirim diye araştırırken buldum. Belli bir yaş sırası ile yazmıyorum çünkü her çocuğun gelişimi farklı ve her çocuk için süreç farklı olabilir.


-        Aradığı hiç bir şeyi bulamayan kızım artık beni deli etme aşamasına gelmişti. Çünkü artık           dolabını açıyor ve en üste katlı olan eşofmanını bile görmüyordu. Bende işi oyuna çevirmeye karar verdim.
-     Eşya bulmaca oyunu diye bir şey icat ettim. Çeşitli direktifler içeren eşya bulma oyunumuz şöyleydi. Salona git, t.v sehpasın daki 3. Çekmecenin içerisinden sarı masa örtüsünü getir yada yatak odasına git gardrobun kapağını aç ve askıda ki mavi pantolonu getir gibi yönlendirmeler yaptım. Tabi o da bana soru sormak istediği için eşyaların yerlerine daha dikatli bakmaya başlamıştı. Bir süre bu oyunu oynadık. İnanın ki eşyalarını daha kolay bulmaya başladı. 

-         Gazete ve dergilerin bir sayfasını alıp, içerisindeki ‘A’ harflerini daire içerisine almasını istedim. Yada başka harf farketmez tabi ben A harfi daha çok kullanıldığı için bunu tercih ettim. Bunun için okuma yazma bilmesine de gerek yok harfleri tanıması yeterli. Sonrada bu harfleri saydık. Ertesi günü tekrar aynı şeyi yaptığımız da dün kaç taneydi , önceki gün kaç taneydi şeklinde de hatırlamasına yardımcı olmaya çalıştım.
-         Sesinden tanıma oyunu oynadık. Kızım için sesleri ben çıkartırdım ama oğlumda daha teknolojik olup bilgisayarı kullandım. J Bil bakalım bu ne sesi oyunu oynadık. Hayvan sesleri taklitleri ile başlayıp, anahtarlığı sallamak, kapıyı tıklatmak, saç kurutma makinesi sesi, tencere tabak vurmaya kadar aklıma gelen bütün sesleri denedim. 

-         Çocukken hemen hepimizin oynadığı ama yararının farkında olmadığımız bir oyun olan kelimenin son harfi ile kelime türetmek oyununu oynadık. Arabada giderken sürekli bu oyunu oynadık. Hem kelime hazinesi gelişti hemde en son harfi bulmak için çaba sarfetti. Bunu henüz yapamıyorsa hadi A ile başlayan birer kelime söyleyelim, B başlayan birer kelime söyleyelim şeklinde de yapılabilir.
-          Yine arabada giderken plaka oyunu oynadık. Plakalardan kelime türettik.
-          Hergün bir kelime söyledim. Ertesi gün o kelimeye yeni bir kelime ekledim, ertesi gün yeni bir kelime daha. Mesela, ilk gün Mavi, ikinci gün Balon, üçüncü gün elma gibi...  Bazen dayanamayıp sabah akşam yaptığımız da oldu. Bunu uzun süre devam ettirdik. 2-3 hafta sürdü 25-30 kelimeye kadar çıktık.

-          Okul öncesinde, tekerleme ezberledik. Okula başladığında ise şiir ezberlemeye başladık. Öyle kuşlu böcekli şiirler değil ama Türk edebiyatında yerini almış önemli şairlerin şiirlerinden. Bakınız.

-          Bunların yanı sıra piyasadaki neredeyse bütün dikkat etkinlik setlerinden birer tane aldım. Tabi ki denenmiş olanlardan ve uzmanlardan yararlanmak gerekiyor. 

-          5 yaşında Satranca başlattım ki bu inanılmaz bir gelişim kaydettirdi. 7 yaşında turnuvalara götürmeye başaladık. Oturduğu yerde 5 dk dan fazla oturmayan bir çocuk 1,5-2 saatlik maçlar yapıyordu. Tabi maç sırasında da kalkıp geziyordu ama bu süreyi aynı mekanda tamamlamak zorundaydı. Satranç gerçekten en önemli bir aşamaydı bizim için. Biz Satrancı tercih ettik ama bunun yerine her hangi bir spor dalıda seçilerbilir. Ama çocuk mutlaka bir sporla uğraşmalı.



Aklıma gelenler bunlar. Eminim daha bir çok metodu vardır.

 Sizlerde çocuklarınız ile uyguladığınız metotları  paylaşırsanız çok sevinirim.

4 yorum:

  1. Oluyor böyle durumlar gerçekten , ben de çevremde sıklıkla bu şikayeti duyuyorum ne yazık ki :(

    YanıtlaSil
  2. Merhaba.Benim de nisanda iki buçuk yaşında olacak olan bir kızım var.Biz de eşleştirme oyunları oynuyoruz.Odanın içindeki objelerin fotoğraflarını çekip gösteriyoruz.Daha sonra onun bulmasını istiyoruz.Yapboz yapıyoruz birlikte.Bir de ezberlerimiz oluyor.Şiirleri kıtalara bölüp ezberletiyoruz.Sizinde emeğinize sağlık.Bu arada izle butonunuzu göremedim.😃

    YanıtlaSil
  3. Arada sırada butonları kaybedip ekleyebiliyorum, aradım buldum,ekledim :-))) 2,5 yaşında şiire başlamışsınız maşallah.Biz kızımda 6 yaşında başlamıştık. Oğlanda kaç yaşında başlarız, başlamazmıyız bilemiyorum. Pek incelikli değil gibi geliyor bana :-)))

    YanıtlaSil
  4. Evet maalesef, DEHB de aramıza yeni katılan tanımlardan biri :-(

    YanıtlaSil

Yorumunuz onaylandıktan sonra görülecektir.