18 Kasım 2015 Çarşamba

Kaplan Anne'nin Zafer Marşı



Anne-Baba-Çocuk Eğitimi konusunda okuduğum en ilginç kitap olduğunu söyleyebilirim. Otobiyografi/Anı tarzında yazılmış olan bu kitabı elinize aldığınızda başlamanız ile bitirmenizin bir olacağına eminim. Yazar Amy Chua ile kitabın Türkçe çevirisini yapan Yeşim Dervişoğlu arasındaki yakın ilişki kitabın Türkçe çevirisinin de mükemmel olmasını sağlamış.

Kitap Amerikada uzun süre bestseller olmasının yanısıra ebeveyn-çocuk ilişkisi arasındaki tartışmaları en yüksek seviyeye getirmiş olması ile de tanınıyor. Yazar Yale Üniversitesinde hukuk profesörü olması ve konusu üzerinde başka kitapları olmasına rağmen bu kitabı ile TIME dergisine kapak oluyor ve o yılın en etkili 100 kişisinden biri seçiliyor. 

Gelelim kitabın konusuna; Asyalı çocukların yükselen ve sıra dışı başarılarını nasıl elde ettiklerini, doğu ve batı toplumları arasındaki çocuk yetiştirme modellerinin farklılıklarını, disiplinin çocuk büyütürken ne kadar gerekli ve yararlı olduğunu anlatıyor diyebiliriz.
Çinli anne modeli ile tanıştığım bu kitap kendime bakış açımı tamamen değiştirdi. Kendimi otoriter, sert ve kuralcı bir anne olarak görmüyorum artık hatta bu kelimelerin anlamını bile bilmiyormuşum diyebilirim. 
Çevremden (özellikle annemden) çok sıkıyorsun bu çocuğu, bunalttın artık, bu kadar kuralcı olma, çocuğu serbest bırak, hatta ne kadar despotsun gibi duyduğum bir çok cümlenin acaba yanlış mı yapıyorum diye kendimi sorgulatmasına artık izin vermiyorum. Çünkü artık biliyorum ki ben bunların hiç biri değildim. Sadece çocuğunun gelişimine katkıda bulunmaya çalışan bir Çinli anne modeliyim :-)
Her ne kadar yazar Amy Chua gibi bir Çinli kaplan olmasam da anadolu kadını olarak anadolu kaplanı olma yolunda emin adımlarla gittiğimi söyleyebilirim.


Kitap, yazarın iki kızı ile yaşadıklarını onların büyüme sürecinde hem okulda hemde müzikal kariyerlerinde inanılmaz derecede başarı sağlamalarını, bu arada Çinli anne modelinin (bu sadece bir benzetme Çinli anne modeli için illaki Çinli olmak gerekmiyor) başarısını o kadar eğlenceli ve zaman zaman şaşırtıcı hatta yok artık diyen bir tarzda anlatmış ki, bazen gülüp bazen de üzülebiliyorsunuz.

Bu kitabı okuduğum için ben çok mutluyum. Hem kendimi acımasız eleştirilerden korumak hemde kendi kendime yanlış mı yapıyorum acaba sorularına daha net yaklaşmam açısından bana çok şey kattı.  
Bende çok olumlu yargılar oluşturmasına rağmen (yani çoğu zaman bazen ben bile aşırıya kaçtığını düşündüm özellikle kitabın sonlarına doğru) yazar bir çok olumsuz eleştiri ve kötü yorumlar aldığınıda anlatmış. Kitap Batı'da aşırıya kaçan çocuk yöntemi olarak yayınlanırken Çin'de çocuklara daha çok özgürlük ve eğlence vermek gerektiğini anlatan bir kitap olarak yayınlanmış. Kısacası toplumların bakış açısı çok farklı olduğu gibi belki sizin de bakış açınız benden farklı olacaktır. Ancak ne olursa olsun okuduğunuz için pişman olmayacağınız bir kitap olduğuna inanıyorum.

Bakalım sizde benim gibi Çinli bir anne misiniz  :-))

Kitap: Kaplan Anne'nin Zafer Marşı
Yazar: Amy Chua
Çeviren: Yeşim Dervişoğlu
Yayınevi: Sistem Yayıncılık
Sayfa sayısı:254 





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz onaylandıktan sonra görülecektir.